2 Kasım 2014 Pazar

The Soap Club

        

       First rule of soap club tabi ki yaptığın sabunlar hakkında konuşmak. O kadar konuşmak ki herkese anlatmak... Hatta herkesi bıktırmak, olabilir bence.
       
       Bir tür yaşam tarzı haline getirdiğim her şeyden biraz anlamak benim için yeni şeyler denemek anlamına geliyor aslında. Biraz keçe, biraz dikiş, biraz amigurumi... Şimdi ise yeni hevesim sabun yapmak. Sabun yapmak oldukça eğlenceli ve kolay bir iş. Sadece dikkat edilmesi gereken belli oranlar var. Bir de sodyum hidroksit, yani NaOh, yani kostik. Sodyum hidroksit katı sabun yapımında kullanılıyor. Eğer sıvı sabun yapmak isterseniz kullanmanız gereken kimyasal potasyum hidroksitmiş. Ben şu aşamada sıvı sabun yapmayı düşünmediğim için kimyasalım sodyum hidroksit oldu. 

        İşimde de sodyum hidroksit kullandığım için maddeyi biraz tanıyorum. Hatta kendisini can düşmanım listesine sokmuşluğum da var. Değdiği yeri -eğer farketmezseniz- önce kaşındırmaya başlıyor sonra da hafif hafif yakmaya. Ben deneylerde çok küçük miktarlarda kullandığım için büyük kimyasal yanıklarla karşılaşmadım ama ilk birkaç ısırığından sonra da eldivensiz hiçbir işlem yapmadım kendisi ile. Şükürler olsun ki gözüme falan da hiç gelmedi ama böyle sıkıntılar yaşayanlar olduğunu dinledim. Oldukça korkunç. Temas dışında su ile karışması esnasında çıkan dumanı solumak da oldukça tehlikeli. Kendisi ile ilgili küçük bir araştırma yaparak daha çok bilgiye ulaşabilirsiniz. Demem o ki sabun yapmanın en ve tek korkunç malzemesi NaOh. Bu yüzden sabun yapmayı düşünen herkese koruyucu gözlük, eldiven ve maskeyi zorunlu güvenlik malzemesi olarak tavsiye ederim.
      
        Şimdi sabun yapımını anlatmadan önce söylemem gereken şey şu benim yaptığım sabunlar Cold Process olarak geçen sabunlar. Yine internette araştırma yapabilirsiniz. Hemen örnek göstereyim.
         
                                                                       www.etsy.com
    
  
   Sabun yapımı için öncelikle sahip olmanız gerektiğini düşündüğüm alet edevatı anlatmak istiyorum. İşlemi yaparken fotoğraf çekmediğim için görselsiz bir yazı olacak. 

1) Hassas tartı
Hassas tartı malzemeleri ölçmeniz için elzem bir alet. Benim araştırdığım kadarıyla ölçümlerin tam olması gerekiyor, hataya çok fazla yer yok. Ben dijital bir mutfak tartısı kullandım.

2) Plastik sürahi/kap
Sodyum hidroksit ve suyu karıştırmak için kullanılacak. Isıya dayanıklı cam kap da kullanılanilir ama evimizde borcam dışında ısıya dayanıklı pek bir şey yok. (Cam kullanılmamasının sebebi hidroksitin suyla karıştığında ısınması.)

3) Çelik tencere
Yağlarımızı ısıtmamız için çelik bir kap kullanmalıyız. Çünkü kostik ve alüminyum bir araya gelince hidrojen gazı(diye biliyorum, hidrojen değilse bile acayip yanıcı test edildi, bana güvenin) üretiyorlar. Niyetimiz uçan balon değil, ortalığı ateşe vermek hiç değil.

4) Tahta çubuklar
Valla evde çöp şiş çubukları vardı. Ben kostik ve suyu karıştırırken kullandım. Yine yukarıdaki sebepten. Kaşıklar çatallar neden yapılma bilmiyordum, bakmaya da üşendim.

5) El blenderı
Sanırım bu arkadaş opsiyonel. Çünkü eli çırpıcısı kullanan da var. Ama blender işlemi kısalttığı için ben blender kullanmayı tercih ettim.

6) Bulaşık eldiveni
Ölçme, tartma en önemlisi yukarıda yazdığım KOSTİK!

7) Koruyucu gözlük
KOSTİK

8) Maske
KOSTİK

9) Kalıp
Kalıp işi biraz tercih meselesi. Ben pringles ve dondurma kutusu kullandım. İçlerine de yağlı kağıt koydum. Pringles kutusuna gerek varmış, dondurma kutusuna gerek yokmuş. Silikon kalıplar ve tahta kalıplar var.
                                Bunlar gibi

Sabun yapımı için fiziksel ekipmandan aklıma gelenler bunlar. Belki spatula eklenebilir.

Buraya kadar okuduysanız benim sabunlarımı da görmek istersiniz diye düşünüyorum.
İkinci gün kesimden sonra köpükler.

          
Yuvarlak olanlar hindistan cevizi ve  shea yağlı, lavanta kokulu; iki renkli olan ise zeytinyağı, süt tozu ve kakao katkılı...



2. Bölüm: Yağlar ve tarifler


        
       

0 yorum:

Yorum Gönder

 

Blog Template by BloggerCandy.com